ORDONANŢĂ Nr. 20 din 21 august 1992
privind activitatea de
metrologie
Text în vigoare începând cu data de 26
august 2010
REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICĂ
NEAMŢ
Text actualizat prin produsul informatic
legislativ LEX EXPERT în baza actelor normative modificatoare, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 26 august 2010.
Act de bază
#B: Ordonanţa Guvernului
nr. 20/1992
Acte modificatoare
#M1: Legea nr. 11/1994
#M2: Legea nr. 211/1998
#M3: Legea nr. 212/1998
#M4: Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 18/1999
#M5: Ordonanţa Guvernului
nr. 104/1999
#M6: Legea nr. 572/2001
#M7: Legea nr. 178/2003
#M8: Rectificarea
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 26 mai
2003
#M9: Legea nr. 98/2004
#M10: Ordonanţa Guvernului
nr. 25/2007
#M11: Legea nr. 166/2007
#M12: Ordonanţa Guvernului
nr. 23/2010
Modificările şi completările
efectuate prin actele normative enumerate mai sus sunt scrise cu font italic.
În faţa fiecărei modificări sau completări este indicat
actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectivă, în
forma #M1, #M2 etc.
#CIN
NOTE:
1. Ordonanţa
Guvernului nr. 20/1992 a fost aprobată cu modificări prin Legea nr. 11/1994 (#M1).
2. În textul actualizat, toate sumele
exprimate anterior în lei vechi au fost transformate în lei noi.
#B
CAP. 1
#M7
ART. 1
Prezenta ordonanţă
stabileşte cadrul şi mijloacele prin care se asigură exactitatea
şi uniformitatea măsurărilor.
#M7
ART. 1^1
Termenii de specialitate utilizaţi în
prezenta ordonanţă sunt definiţi conform prevederilor anexei nr. 1 care face parte integrantă din
prezenta ordonanţă.
#M7
ART. 2
Pentru asigurarea exactităţii
şi uniformităţii măsurărilor se utilizează
unităţi de măsură legale şi mijloace de măsurare
care au ca referinţe etaloane naţionale ale României sau ale altor
ţări ori etaloane internaţionale, după caz.
#M9
ART. 3
Mijloacele de măsurare şi
măsurările care sunt utilizate în domenii de interes public privind sănătatea
şi siguranţa populaţiei, ordinea publică, protecţia
mediului, protecţia consumatorilor, perceperea taxelor şi impozitelor
şi corectitudinea tranzacţiilor comerciale, care afectează direct
sau indirect viaţa cetăţenilor, se supun controlului metrologic
legal, conform prevederilor prezentei ordonanţe.
Activităţile agenţilor
economici, care au ca obiect mijloacele de măsurare şi
măsurările prevăzute la alin. 1, sunt supuse controlului
metrologic legal, prin autorizare/avizare şi supraveghere, conform
prevederilor prezentei ordonanţe.
#M7
ART. 4
*** Abrogat
#M7
ART. 5
Biroul Român de Metrologie Legală este
organul de specialitate al administraţiei publice centrale, organism
competent, responsabil cu asigurarea reglementărilor metrologice,
mijloacelor tehnice şi acţiunilor la nivelul întregii ţări,
necesare pentru obţinerea credibilităţii rezultatelor
măsurărilor.
Biroul Român de Metrologie Legală
exercită, în numele statului, controlul metrologic legal al mijloacelor de
măsurare şi al măsurărilor.
#M12
ART. 5^1
România participă la "Programul
european de cercetare şi dezvoltare în metrologie derulat de mai multe
state membre - EMRP".
Cofinanţarea naţională a
programului se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, în limita sumelor
alocate cu această destinaţie, şi se constituie din:
a) o sumă fixă reprezentând
costurile de administrare ale programului, care trebuie asigurată
indiferent dacă institutele de cercetare din România au fost sau nu
selectate în proiectele EMRP;
b) o sumă variabilă reprezentând
participarea efectivă a institutelor de cercetare din România, în
funcţie de măsura în care acestea au fost selectate şi
participă în proiectele EMRP.
#M7
CAP. 2
Unităţi de măsură
legale
#M9
ART. 6
Unităţile de măsură
legale sunt:
a) unităţi aparţinând
Sistemului Internaţional de Unităţi, denumite în continuare
unităţi SI, şi multiplii şi submultiplii lor zecimali;
b) unităţi care sunt definite pe
baza unităţilor SI, dar nu sunt multipli sau submultipli zecimali ai
acestora;
c) unităţi utilizate
împreună cu SI, ale căror valori în unităţi SI sunt
obţinute experimental;
d) unităţi admise numai în
domenii specializate;
e) unităţi compuse.
Unităţile de măsură
legale se aprobă prin hotărâri ale Guvernului care stabilesc
denumirile, simbolurile şi definiţiile unităţilor de
măsură legale, valorile unităţilor de măsură
legale, prevăzute la alin. 1 lit. b) - d), exprimate în unităţi
SI, şi, după caz, domeniile în care acestea pot fi utilizate.
#M9
ART. 7
În măsurările efectuate în
domeniile de interes public prevăzute la art.
3 alin. 1 este obligatoriu să se utilizeze unităţi de
măsură legale.
Se admite utilizarea tranzitorie a
indicaţiilor suplimentare exprimate în unităţi de
măsură, altele decât cele prevăzute la art. 6 alin. 1, numai în condiţiile
stabilite prin hotărâre a Guvernului.
#B
ART. 8
În cazul contractelor pentru export, la
cererea partenerilor externi, agenţii economici pot folosi şi alte
unităţi de măsură convenite între părţi.
CAP. 3
Mijloace de măsurare
#M7
ART. 9
*** Abrogat
ART. 10
*** Abrogat
#M7
ART. 11
În funcţie de scopul utilizării
şi independent de construcţia sau de exactitatea lor, mijloacele de
măsurare se împart în etaloane şi mijloace de măsurare de lucru.
#M7
CAP. 4*)
#CIN
*) Titlul cap.
#M7
ART. 12
Etaloanele naţionale sunt recunoscute
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Biroului Român de Metrologie
Legală.
Etaloanele naţionale sunt bunuri
proprietate publică a statului, deţinute, perfecţionate,
conservate şi utilizate de către organizaţii nominalizate prin
hotărâre a Guvernului, care satisfac cerinţele stabilite conform
prevederilor prezentei ordonanţe.
Cheltuielile privind etaloanele
naţionale ale Biroului Român de Metrologie Legală şi ale
organizaţiilor prevăzute la alin. 2 se suportă de la bugetul de
stat.
#M7
ART. 13
Trasabilitatea rezultatelor
măsurărilor efectuate cu mijloace de măsurare supuse controlului
metrologic legal se realizează prin verificări metrologice, efectuate
de către laboratoare de metrologie în condiţiile prezentei
ordonanţe. În acest scop se utilizează etaloane trasabile la
etaloanele naţionale ale României, ale altor ţări sau la
etaloane internaţionale, după caz.
#M7
ART. 14
Atestarea, conservarea şi utilizarea
etaloanelor naţionale, compararea lor cu etaloanele altor state şi
racordarea la etaloanele internaţionale se realizează conform
prevederilor instrucţiunilor de metrologie legală, emise potrivit
dispoziţiilor prezentei ordonanţe.
Instrucţiunile de metrologie
legală prevăzute la alin. 1 vor stabili şi cerinţele pe
care trebuie să le îndeplinească organizaţiile prevăzute la
art. 12 alin. 2 în vederea
nominalizării lor.
#M7
CAP. 5
Controlul metrologic legal
#M7
Secţiunea 1
Controlul metrologic legal al mijloacelor
de măsurare
#M7
ART. 15
Se supun controlului metrologic legal
mijloacele de măsurare de lucru destinate să realizeze
măsurările din domeniile de interes public prevăzute la art. 3 alin. 1, care sunt cuprinse în Lista
oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic
legal.
Lista oficială a mijloacelor de
măsurare supuse controlului metrologic legal, prevăzută la alin.
1, va detalia măsurările din domenii de interes public prevăzute
la art. 3 alin. 1, categoriile şi
sortimentele de mijloace de măsurare de lucru utilizate în aceste
măsurări, modalităţile de control metrologic aplicabile
fiecărui sortiment, precum şi intervalul maxim admis între două
verificări metrologice succesive; lista se stabileşte şi se aprobă
de către directorul general al Biroului Român de Metrologie Legală
şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Pentru fiecare dintre categoriile de
mijloace de măsurare prevăzute în Lista oficială a mijloacelor
de măsurare supuse controlului metrologic legal, cu excepţia
aparatelor de cântărit cu funcţionare neautomată, se
elaborează norme de metrologie legală şi/sau norme de metrologie
legală CEE, care stabilesc cerinţele tehnice şi metrologice
specifice categoriei respective.
#M10
ART. 16
Pentru introducerea pe piaţă
şi punerea în funcţiune a mijloacelor de măsurare prevăzute
la art. 15 alin. 1, cu excepţia
celor din domeniile prevăzute în anexa nr. 1
a) aprobare de model;
b) aprobare de model CEE;
c) verificare metrologică
iniţială;
d) verificare iniţială CEE;
e) aviz metrologic.
#M9
Aprobarea de model pentru mijloacele de
măsurare fabricate şi comercializate în mod legal într-un stat membru
al Uniunii Europene, în Turcia, într-un stat semnatar al Acordului privind
Spaţiul Economic European sau într-un stat cu care România a încheiat un
acord de recunoaştere în acest sens nu este obligatorie dacă aceste
mijloace de măsurare au obţinut aprobare de model în statul respectiv
şi cerinţele în baza cărora aceasta a fost acordată sunt
echivalente celor impuse în România pentru acordarea aprobării de model
respective.
Pentru mijloacele de măsurare
fabricate şi comercializate în mod legal într-un stat membru al Uniunii
Europene, în Turcia, într-un stat semnatar al Acordului privind Spaţiul
Economic European sau într-un stat cu care România a încheiat un acord de
recunoaştere în acest sens, care fac obiectul unei cereri de aprobare de
model, încercările efectuate în acel stat sunt acceptate dacă ele
sunt echivalente cu încercările cerute în România şi dacă
rezultatele acestor încercări sunt puse la dispoziţie Biroului Român
de Metrologie Legală.
Verificările metrologice iniţiale
pentru mijloacele de măsurare fabricate şi comercializate în mod
legal într-un stat membru al Uniunii Europene, în Turcia, într-un stat semnatar
al Acordului privind Spaţiul Economic European sau într-un stat cu care
România a încheiat un acord de recunoaştere în acest sens nu sunt
obligatorii dacă aceste mijloace de măsurare au fost supuse verificărilor
metrologice iniţiale în statul respectiv şi cerinţele în baza
cărora acestea au fost efectuate sunt echivalente celor impuse în România
pentru efectuarea verificărilor metrologice iniţiale respective.
#M10
Condiţiile de introducere pe
piaţă şi de punere în funcţiune a mijloacelor de
măsurare din domeniile prevăzute în anexa
nr. 1
Alineatul 6 *** Abrogat
#M9
Prevederile alin. 2, 3 şi 4 se
aplică de la data aderării României
#M10
ART. 16^1
Mijloacele de măsurare prevăzute
la art. 15 alin. 1, introduse pe
piaţă, puse în funcţiune în condiţiile legii şi aflate
în utilizare, se supun, în condiţiile stabilite prin instrucţiuni de
metrologie legală, următoarelor modalităţi de control
metrologic legal:
a) verificare metrologică
periodică;
b) verificare metrologică după
reparare sau modificare;
c) inspecţie şi testare
inopinată;
d) supraveghere metrologică a
utilizării.
#M7
ART. 17
*** Abrogat
#M9
ART. 18
Pentru mijloacele de măsurare care au
corespuns la controlul metrologic legal prevăzut la art. 16 alin. 1 şi la art. 16^1 lit. a) şi b) se emit, după
caz, documente specifice şi li se aplică, după caz,
următoarele marcaje metrologice:
a) marcajul aprobării de model;
b) marcajul de verificare metrologică;
c) marcajul aprobării de model CEE;
d) marcajul de verificare
iniţială CEE.
Mijloacele de măsurare prevăzute
la alin. 1 sunt mijloace de măsurare legale.
Reprezentarea grafică, condiţiile
de aplicare şi/sau de recunoaştere a marcajelor metrologice se
stabilesc prin instrucţiuni de metrologie legală.
Marcajele metrologice aplicate sub formă
de sigiliu se supun şi dispoziţiilor legale referitoare la sigiliile
statului şi beneficiază de aceeaşi protecţie juridică.
#M7
ART. 19
Mijloacele de măsurare care nu au
corespuns la controlul metrologic legal sau pe care sunt aplicate marcaje de
verificare cu termen de valabilitate depăşit nu au calitatea de
mijloace de măsurare legale.
Este interzisă introducerea pe
piaţă, punerea în funcţiune sau utilizarea pentru
măsurările din domeniile de interes public prevăzute la art. 3 alin.
Dacă se constată utilizarea de
mijloace de măsurare nelegale, acestea sunt sigilate şi, după
caz, confiscate. În cazul săvârşirii vreunei infracţiuni, se iau
măsuri să nu dispară urmele infracţiunii, corpurile delicte
şi orice alte mijloace de probă, potrivit prevederilor Codului de procedură penală, şi
sunt sesizate organele de urmărire penală.
#M7
ART. 20
Biroul Român de Metrologie Legală
poate asigura executarea activităţilor de control prevăzute la art. 16 alin. 1 lit. c) şi la art. 16^1 lit. a) şi b) prin delegarea
exercitării acestor categorii de control unor laboratoare autorizate în
conformitate cu prevederile instrucţiunilor de metrologie legală.
Laboratoarele autorizate prevăzute la
alin. 1 trebuie să întocmească documente de evidenţă
privind mijloacele de măsurare verificate.
#M7
Secţiunea a
2-a
Controlul metrologic legal al
măsurărilor
#M8
ART. 21
Se supun controlului metrologic legal
măsurările care #M7 se
încadrează în următoarele categorii:
a) măsurările efectuate în cadrul
unor tranzacţii comerciale sau măsurările pe baza cărora se
stabilesc costuri pentru utilităţi publice, tarife, taxe, daune,
impozite şi altele asemenea;
b) măsurările efectuate asupra
unor mărimi ce afectează interesele cetăţenilor, cum sunt:
concentraţia de zahăr şi concentraţia de alcool în
băuturi, concentraţia de grăsimi în lapte şi unt, masa
hectolitrică şi umiditatea cerealelor, viteza autovehiculelor,
concentraţia alcoolică din sânge şi altele asemenea;
c) măsurările efectuate asupra
unor mărimi ce afectează sănătatea şi siguranţa
populaţiei, precum şi mediul, cum sunt: poluanţii organici
şi metalici din apă, pesticide şi alte substanţe toxice,
gazul de eşapament al autovehiculelor, conţinutul de noxe din
atmosferă şi altele asemenea;
d) măsurările care privesc
produsele şi mărfurile care se livrează şi se vând
preambalate, conţinând cantităţi determinate, indicate prin
etichetare sau sub altă formă, precum şi produsele cu gramaj
declarat, fără a fi preambalate;
#M8
e) alte măsurări din domeniile #M7 care pot afecta sănătatea şi
securitatea persoanelor şi protecţia mediului.
Pentru domeniile în care se utilizează
aceste categorii de măsurări, metodele de măsurare se stabilesc
de către autorităţi, după caz.
#M8
ART. 22
Controlul metrologic legal asupra
măsurărilor #M7 prevăzut la art. 5 alin. 2 se realizează prin
următoarele modalităţi:
a) prelevarea de probe şi efectuarea
de măsurări şi analize comparative pentru verificarea
exactităţii rezultatelor declarate ale măsurărilor;
b) inspecţii şi testări
inopinate în locurile unde se efectuează măsurările;
c) avizarea metodelor de măsurare
prevăzute la art. 21 alin. 2;
d) expertize metrologice.
Pentru realizarea controlului metrologic
legal prevăzut la alin. 1 Biroul Român de Metrologie Legală poate solicita
colaborarea şi altor organe ale administraţiei publice centrale sau
locale, după caz.
#M7
CAP. 6
Obligaţiile persoanelor fizice şi
juridice în domeniul metrologiei legale
#M10
ART. 23
Persoanele fizice sau juridice care
fabrică, repară, modifică, montează şi verifică
mijloacele de măsurare prevăzute la art.
15 alin. 1, cu excepţia mijloacelor de măsurare din
domeniile prevăzute în anexa nr. 1
a) avize pentru repararea/modificarea
şi montarea mijloacelor de măsurare;
b) certificate de aprobare de model sau,
după caz, certificate de aprobare de model CEE;
#M11
c) autorizaţii pentru persoane
juridice privind activitatea de verificare a mijloacelor de măsurare,
respectiv de verificator metrolog persoană fizică;
#M10
d) avize metrologice.
În cazuri speciale, prevăzute de
reglementările specifice, responsabilitatea obţinerii aprobării
de model revine deţinătorului.
Persoanele fizice sau juridice care
repară, modifică, montează, verifică mijloace de
măsurare din domeniile cuprinse în anexa nr.
1
a) avize pentru repararea/modificarea
şi montarea mijloacelor de măsurare;
#M11
b) autorizaţii pentru persoanele
juridice privind activitatea de verificare a mijloacelor de măsurare,
respectiv de verificator metrolog persoană fizică.
#M10
Persoanele fizice şi juridice
prevăzute la alin. 1 şi 3 trebuie să respecte în cursul
desfăşurării activităţii cerinţele iniţiale
care au stat la baza deciziei de acordare a autorizaţiilor/avizelor
şi să asigure condiţiile necesare realizării supravegherii,
potrivit prevederilor instrucţiunilor de metrologie legală.
#M7
ART. 24
Persoanele fizice sau juridice care
utilizează ori încredinţează spre utilizare, în calitate de
proprietar, mijloace de măsurare supuse controlului metrologic legal sunt
obligate să asigure legalitatea acestora şi să le declare,
înainte de punerea în funcţiune/utilizare, Biroului Român de Metrologie
Legală, pentru asigurarea controlului metrologic.
Se interzice persoanelor fizice sau
juridice să deţină în locurile destinate măsurărilor
din domenii de interes public, prevăzute la art.
3 alin. 1, mijloace de măsurare specifice acestor
măsurări, dacă acestea sunt false sau falsificate, nu
poartă marcajele metrologice obligatorii în termenul de valabilitate sau
au indicaţii exprimate numai în unităţi de măsură
nelegale.
#M9
ART. 25
Producătorul de mijloace de
măsurare supuse controlului metrologic legal prin aprobare de model sau
reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în
România, are responsabilitatea aplicării marcajului aprobării de
model, în condiţiile prevăzute prin reglementări specifice.
În cazul în care sunt impuse unele
condiţionări prin certificatul aprobării de model,
producătorul sau reprezentantul său autorizat, importatorul,
deţinătorul unui mijloc de măsurare, după caz, este obligat
să respecte şi să aducă integral la
cunoştinţă clienţilor aceste condiţionări.
#M7
ART. 26
Producătorii sau reprezentanţii
lor autorizaţi, importatorii şi utilizatorii poartă întreaga
răspundere privind calitatea mijloacelor de măsurare care nu sunt
supuse controlului metrologic legal, din punct de vedere metrologic.
#M11
ART. 27
Operatorii economici care fabrică, repară,
modifică, montează sau verifică mijloacele de măsurare
prevăzute la art. 15 alin. 1
îşi vor organiza activităţile ce fac obiectul controlului
metrologic legal pe baza cerinţelor din instrucţiunile de metrologie
legală. Activitatea de metrologie va fi coordonată de un responsabil
tehnic al activităţii, numit prin decizie a conducătorului
operatorului economic persoană juridică.
#B
CAP. 7
Sancţiuni
ART. 28
Încălcarea prevederilor prezentei
ordonanţe atrage răspunderea materială, civilă,
contravenţională sau penală, după caz.
#M7
ART. 29
Constituie contravenţii, dacă nu
au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii
penale, să constituie infracţiuni, următoarele fapte şi se
sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. 1, cu amendă
contravenţională de la 5.000 lei la 15.000 lei şi sigilarea
mijlocului de măsurare până la intrarea în legalitate;
b) nerespectarea prevederilor art. 18 alin. 1, cu amendă
contravenţională de la 1.000 lei la 5.000 lei şi sigilarea
mijlocului de măsurare;
c) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. 2, cu amendă
contravenţională de la 5.000 lei la 15.000 lei şi sigilarea
mijlocului de măsurare până la intrarea în legalitate;
d) nerespectarea prevederilor art. 20 alin. 2, cu amendă
contravenţională de la 1.000 lei la 5.000 lei şi/sau suspendarea
autorizaţiei până la o dată stabilită de personalul
desemnat al Biroului Român de Metrologie Legală;
e) producerea şi distribuţia de
produse de larg consum şi preambalate care nu au corespuns
modalităţilor de control metrologic legal prevăzute la art. 22 alin. 1 lit. a), b) şi d), cu
amendă contravenţională de la 2.500 lei la 5.000 lei, precum
şi retragerea de pe piaţă şi/sau interzicerea introducerii
pe piaţă a acestora;
#M9
f) nerespectarea prevederilor art. 23 alin. 1 şi 3, cu amendă
contravenţională de la 10.000 lei la 20.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor art. 23 alin. 4, cu amendă
contravenţională de la 5.000 lei la 10.000 lei şi restrângerea/suspendarea
sau retragerea autorizaţiei/avizului, după caz, conform prevederilor
instrucţiunilor de metrologie legală;
#M7
h) nerespectarea prevederilor art. 24 alin. 1, cu amendă
contravenţională de la 5.000 lei la 10.000 lei;
i) nerespectarea prevederilor art. 24 alin. 2, cu amendă
contravenţională de la 5.000 lei la 20.000 lei, sigilarea şi/sau
confiscarea mijlocului de măsurare, după caz;
j) nerespectarea prevederilor art. 25, cu amendă
contravenţională de la 2.500 lei la 7.500 lei şi/sau sigilarea
mijlocului de măsurare;
k) împiedicarea, sub orice formă, a
persoanelor desemnate conform art. 36
să-şi exercite atribuţiile prevăzute de lege privind
controlul metrologic legal, cu amendă contravenţională de la
5.000 lei la 10.000 lei.
#M7
ART. 30
Contravenţiilor prevăzute la art. 29 le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare.
#M7
ART. 31
În
cazul în care amenzile prevăzute la art. 29
se aplică persoanelor fizice, limitele minime şi maxime ale acestora
se reduc la jumătate.
#M7
ART. 32
Împotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere
de către persoana fizică sau juridică, în termen de 15 zile de
la data comunicării acestuia, la judecătoria pe a cărei
rază teritorială s-a săvârşit contravenţia.
#M7
ART. 33
Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul din cadrul Biroului
Român de Metrologie Legală, desemnat în acest scop de către
directorul general.
#B
CAP. 8
Dispoziţii finale
#M7
ART. 34
*** Abrogat
#M7
ART. 35
Pentru serviciile prestate, în aplicarea
prezentei ordonanţe, Biroul Român de Metrologie Legală are dreptul de
a stabili şi de a încasa tarife sau contravaloarea devizelor stabilite pe
bază de tarife.
#M11
Tarifele se propun de către Biroul
Român de Metrologie Legală şi se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
#M7
ART. 36
Personalul Biroului Român de Metrologie
Legală desemnat să efectueze activităţile de
inspecţie, control inopinat şi supraveghere a pieţei are drept
de acces în toate locurile unde există şi se utilizează mijloace
de măsurare, precum şi în locurile unde se fabrică, se
repară, se modifică, se încearcă, se verifică, se vând sau
se închiriază mijloace de măsurare.
#M11
Organele de poliţie acordă, la
cerere, sprijinul necesar persoanelor desemnate să efectueze controlul
metrologic legal în exerciţiul funcţiunii sau să le
însoţească, după caz.
#M11
ART. 37
În vederea aplicării prezentei
ordonanţe, Biroul Român de Metrologie Legală elaborează
instrucţiuni de metrologie legală, norme de metrologie legală
şi transpune normele de metrologie legală CEE.
Instrucţiunile de metrologie
legală se aprobă prin hotărâri ale Guvernului; normele de
metrologie legală şi transpunerea normelor de metrologie legală
CEE se aprobă prin ordin al directorului general al Biroului Român de
Metrologie Legală, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
#M7
Pe data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe se abrogă Legea
metrologiei nr. 27/1978 şi Hotărârea
Guvernului nr. 225/1995.
#M7
ANEXA 1
Termenii de specialitate utilizaţi în
ordonanţă se definesc astfel:
1. aprobare de model - decizie cu
relevanţă legală bazată pe un raport de evaluare, conform
căreia un tip de mijloc de măsurare îndeplineşte cerinţele
din reglementările de metrologie legală aplicabile şi este adecvat
utilizării în domeniul reglementat, astfel încât este de presupus că
el realizează rezultate de măsurare sigure, într-o perioadă de
timp definită;
2. aprobare de model CEE - aprobare de
model acordată prin raportarea la cerinţele din directivele europene
sau normele de metrologie legală CEE;
3. CEE - prescurtare a
Comunităţii Economice Europene, utilizată în codificarea
directivelor europene din vechea abordare;
4. control metrologic legal - ansamblu de
activităţi de metrologie legală care contribuie la asigurarea
metrologică;
5. etalon - mijloc de măsurare care
este destinat să definească, să realizeze, să conserve sau
să reproducă o unitate ori una sau mai multe valori ale unei
mărimi pentru a servi ca referinţă;
6. etalonare - ansamblu de operaţii
care stabilesc, în condiţii specificate, relaţia dintre valorile unei
mărimi indicate de un aparat de măsurat ori un sistem de
măsurare sau dintre valorile reprezentate de o măsură ori un
material de referinţă şi valorile corespunzătoare realizate
cu etaloane; operaţiile de etalonare se aplică atât mijloacelor de
măsurare etalon, cât şi celor de lucru;
7. etalon internaţional - etalon
recunoscut printr-un acord internaţional pentru a servi pe plan
internaţional drept bază pentru atribuirea de valori altor etaloane
ale mărimii considerate;
8. etalon naţional - etalon recunoscut
printr-o decizie naţională pentru a servi într-o
9. exactitate de măsurare - grad de
concordanţă între rezultatul unei măsurări şi valoarea
convenţional adevărată a mărimii măsurate;
10. exactitate a unui mijloc de
măsurare - proprietate a unui mijloc de măsurare de a da
răspunsuri apropiate de o valoare adevărată;
11.
expertiză metrologică - ansamblu de operaţiuni efectuate în
scopul de a examina şi de a demonstra starea unui mijloc de măsurare
şi de a determina caracteristicile metrologice ale acestuia, printre
altele, prin raportarea la cerinţele din reglementările de metrologie
legală aplicabile;
12. instrucţiune de metrologie
legală - reglementare de metrologie legală care se referă la
principiile şi regulile generale specifice activităţilor de
control metrologic legal;
13. introducere pe piaţă a unui mijloc
de măsurare - acţiunea de a face disponibil un mijloc de
măsurare pentru prima dată, contra cost sau gratuit, în vederea
distribuirii şi/sau utilizării;
14. marcajul aprobării de model sau
marcajul aprobării de model CEE - semn distinctiv care, aplicat pe un
mijloc de măsurare, atestă conformitatea acestuia cu modelul aprobat;
15. marcajul de verificare metrologică
sau marcajul de verificare iniţială CEE - semn distinctiv care,
aplicat pe un mijloc de măsurare supus controlului metrologic legal,
confirmă că verificarea metrologică, respectiv verificarea
iniţială CEE, s-a efectuat cu rezultate corespunzătoare;
16. material de referinţă -
material sau substanţă ale cărei una sau mai multe valori ale
proprietăţii (proprietăţilor) sale sunt suficient de
omogene şi bine stabilite pentru a fi utilizate la etalonarea unui aparat
de măsurat, evaluarea unei metode de măsurare sau atribuirea de
valori materialelor ori substanţelor;
17. măsurare - ansamblu de
operaţii având ca scop determinarea unei valori a unei mărimi;
18. metrologie - ştiinţă a
măsurării;
19. metrologie legală - parte a
metrologiei referitoare la activităţile care sunt
desfăşurate în conformitate cu cerinţele reglementate de
către organisme competente şi care se aplică măsurărilor,
unităţilor de măsură, mijloacelor de măsurare şi
metodelor de măsurare;
20. mijloc de măsurare -
măsură, aparat de măsurat, material de referinţă sau
traductor, dispozitiv, echipament, instalaţiile, precum şi
materialele de referinţă care furnizează informaţii de
măsurare, singure sau asociate cu unul ori mai multe dispozitive
suplimentare;
21. mijloc de măsurare de lucru -
mijloc de măsurare utilizat în măsurări uzuale; un mijloc de
măsurare de lucru nu poate fi utilizat pentru etalonarea sau verificarea
metrologică a unui alt mijloc de măsurare de aceeaşi categorie;
22. normă de metrologie legală -
reglementare de metrologie legală, specifică unei anumite categorii
de mijloace de măsurare, care conţine cerinţele tehnice şi
metrologice pe care trebuie să le îndeplinească un mijloc de
măsurare din acea categorie, atunci când este supus controlului metrologic
legal;
23. normă de metrologie legală
CEE - normă de metrologie legală care transpune în legislaţia
română prevederile directivelor europene referitoare la o categorie de
mijloace de măsurare supuse controlului metrologic legal;
24. punere în funcţiune a unui mijloc
de măsurare - prima utilizare a unui mijloc de măsurare, în scopul
pentru care acesta a fost conceput, de către un utilizator final;
25. reprezentant autorizat al
producătorului - persoana juridică împuternicită de
producător să acţioneze în numele său;
26. Sistemul Internaţional de
Unităţi, SI - sistem coerent de unităţi adoptat şi
recomandat de Conferinţa Generală de Măsuri şi
Greutăţi;
27. supraveghere metrologică - control
exercitat la producţia, importul, instalarea, utilizarea,
întreţinerea, repararea şi verificarea metrologică a mijloacelor
de măsurare, în scopul de a constata dacă acestea sunt utilizate
corect, în raport cu prevederile legii metrologiei şi ale
reglementărilor metrologice;
28. trasabilitate - proprietate a
rezultatului unei măsurări sau a valorii unui etalon de a putea fi
raportat, respectiv raportată, la valori ale unor referinţe
stabilite, de regulă etaloane naţionale sau internaţionale, prin
intermediul unui lanţ neîntrerupt de comparări având, toate,
incertitudini determinate;
29. unitate de măsură -
mărime particulară, definită şi adoptată prin
convenţie, cu care sunt comparate alte mărimi de aceeaşi
natură, ca rezultat al măsurării, pentru exprimarea valorilor
lor în raport cu acea mărime;
30. unitate de măsură
compusă - combinaţie dintre unităţile aparţinând SI
şi/sau unităţile din afara SI, de exemplu: tonă pe metru
cub (t/mc), amper oră (Ah), mol pe litru (mol/l);
31. verificare iniţială CEE -
verificare iniţială efectuată în scopul stabilirii
conformităţii unui mijloc de măsurare cu modelul CEE aprobat
şi/sau cu cerinţele aplicabile din directivele europene sau normele
de metrologie legală CEE; verificarea iniţială CEE se
certifică prin aplicarea marcajului de verificare iniţială CEE;
32. verificare metrologică -
modalitate de control metrologic legal, alta decât aprobarea de model, prin
care se constată şi se confirmă că mijlocul de
măsurare îndeplineşte cerinţele prevăzute în
reglementările de metrologie legală; termenul "verificare
metrologică" este specific numai mijloacelor de măsurare supuse
controlului metrologic legal;
33. verificare metrologică
iniţială - verificare a unui mijloc de măsurare care nu a mai
fost verificat anterior;
34. verificare metrologică
periodică - verificare obligatorie a unui mijloc de măsurare,
efectuată periodic, la intervale de timp specificate, conform unei
proceduri stabilite prin reglementări de metrologie legală.
#M5
ANEXA 2
*** Abrogată